Omgaan met kritiek &
commentaar
Omgaan met kritiek is voor veel
mensen helemaal niet makkelijk. Het voelt vaak als een aanval of een
bedreiging. Je krijgt kritiek omdat je iets niet goed doet, dat is niet
makkelijk te accepteren. Hoe ga je daar mee om?
Ten eerste is het belangrijk dat je niet meteen in de aanval vliegt. Word niet meteen boos en ga niet meteen schelden. Luister goed naar de persoon die jou kritiek geeft. Hij of zij zegt dit niet om jou te kwetsen, maar om er iets van te leren. Luister goed naar wat hij of zij te zeggen heeft en probeer er iets mee te doen. Onthoud het voor een volgende keer. Bedenk: Als iemand kritiek op jou heeft, zegt dit vaak ook iets over diegene. Hij of zij vindt iets van jou vervelend, hij/zij heeft er moeite mee, niet de hele wereld is meteen tegen je. Probeer deze persoon dan ook niet meteen gelijk te geven als je het niet met de kritiek eens bent. Onderhandel over een compromis zodat je geen ruzie krijgt, maar dat het wordt opgelost zodat jullie allebei tevreden zijn.
Ten eerste is het belangrijk dat je niet meteen in de aanval vliegt. Word niet meteen boos en ga niet meteen schelden. Luister goed naar de persoon die jou kritiek geeft. Hij of zij zegt dit niet om jou te kwetsen, maar om er iets van te leren. Luister goed naar wat hij of zij te zeggen heeft en probeer er iets mee te doen. Onthoud het voor een volgende keer. Bedenk: Als iemand kritiek op jou heeft, zegt dit vaak ook iets over diegene. Hij of zij vindt iets van jou vervelend, hij/zij heeft er moeite mee, niet de hele wereld is meteen tegen je. Probeer deze persoon dan ook niet meteen gelijk te geven als je het niet met de kritiek eens bent. Onderhandel over een compromis zodat je geen ruzie krijgt, maar dat het wordt opgelost zodat jullie allebei tevreden zijn.
Wil jij iemand kritiek geven?
Bedenk dan dat je dit ook niet kwetsend moet brengen, je weet zelf immers hoe
het voelt als je kritiek krijgt. Breng je kritiek met iets anders wat wel
positief is. Geef kritiek op het gedrag van de persoon, en niet op de persoon
zelf. Haar of zijn gedrag is verkeerd, niet de persoon zelf. Zeg ook dat je
zijn of haar medewerking nodig hebt om het probleem op te lossen, je sluit dus
weer een compromis. Zeg wat jij een goede oplossing vindt. Geef kritiek nooit
in het bijzijn van anderen. Dan zal de ander zich echt gekwetst voelen! Blijf
ook niet doorzeuren, maar eindig het gesprek met iets positiefs. Geef een
compliment.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten